استراتژی گروه

جهت دریافت فایل SP گروه بیوشیمی و رژیم درمانی کلیک نمائید.

"بنام خدا"
Department of Biochemistry and Diet Therapy
گروه بيوشيمي و رژيم درماني
مجموعه اصول، رسالت، اهداف، راهبردها، عملکردها و وظايف

 
 
اصول و ارزشهای گروه:
  • نهادينه کردن اصول و کرامت انسانی، رعايت حقوق و مکارم اخلاقی با توجه به آموزه های ديني وحرفه ای
  • تقويت همگرايي و مشارکت ذي نفعان در برنامه ريزی، تصميم گيری و سياست گذاری ها
  • ارتقای مستمر کيفيت و کميت خدمات و فعاليت ها بر اساس اولويت های دانشگاه، دانشکده و نيازهای جامعه
  • ارج نهادن به جايگاه والای علم و عالم
  • مسئوليت پذيری و پاسخگويي در امور مربوطه
 
چشم انداز گروه:
گروه بيوشيمي و رژيم درماني  بر آن است که در راستای دورنمای کلي دانشگاه و دانشکده با استفاده مناسب از توانمندی های علمی و عملی اعضای هيئت علمی گروه بيوشيمي و رژيم درماني و ساير گروههای دانشکده در پيشبرد اهداف آموزشي و تحقيقات کاربردی و پايه (سلولي – مولکولي) در زمينه های مختلف علوم تغذيه، سبب ارتقای آموزش و پژوهش های مبتنی بر نياز جامعه گردد و با توليد دانش مناسب در اين زمينه و ارائه راهکارهای جديد در ارتقای سلامت و تربيت نيروهای توانمند، به يکی از گروههای برتر تغذيه در سطح کشور تبديل شود.
 
رسالت و هدف کلی گروه:
گروه بيوشيمي و رژيم درماني تلاش دارد که با توجه به نيازهای جامعه، اسناد بالا دستي، رسالت کلي دانشگاه و دانشکده، با استفاده مناسب از توانمنديهای علمی و عملی اعضای گروه و با ارتقاء کمی و کيفی برنامه های آموزشی  و پژوهشی گروه و دانشکده در جهت: تربيت نيروی انسانی متخصص و متعهد در رشته های مرتبط با حوزه غذا و تغذيه، و انجام پژوهش های فناورانه، کاربردي و  پايه (سلولي – مولکولي) اثرگذار در اين حوزه، گام برداشته و در نهايت باعث بهبود وضع کلي تغذيه و کاهش بار بيماريهای تغذيه ای در سطح جامعه و ارتقاء جايگاه  آموزشی و پژوهشی دانشکده تغذيه و علوم غذايي در سطح کشور گردد.
 
اهداف اختصاصی گروه  به ترتيب اولويت:
  1. توسعه و توانمند سازی منابع انسانی و اعضای هيئت علمی گروه
  2. توسعه زير ساختهای آموزشی و پژوهشی گروه
  3. تربيت نيروی انسانی مورد نياز نظام سلامت
  4. ارتقاء مهارت های علمی و پژوهشی دانشجويان
  5. توسعه دوره های تحصيلات تکميلی در گرايش های جديد با توجه به نيازهای ملی و منطقه ای
  6. مشارکت فعال در اجرای نقشه جامع علمی کشور
  7. ارتقاء پاسخگويی اجتماعی
 
راهبردها:
  • دوره های توانمند سازي و آموزشي دانشگاه
  • جذب هيئت علمی توانمند و کار آمد در گرايشهای جديد مرتبط با تغذيه
  • توسعه و تجهيز آزمايشگاه های آموزشی و پژوهشی
  • توسعه و تجهيز سيستم های فن آوری اطلاعات و ارتباطات
  • برقراری همکاری های پايدار و موثر با ساير گروه های آموزشی-از جمله گروههای باليني-، مراکز علمی - تحقيقاتی و واحدهای مختلف ارائه کننده خدمات بهداشتی و درمانی در حوزه غذا و تغذيه
  • ايجاد فعاليتهای پژوهشی دانشجويی از طريق حمايت از واحدهای پژوهشی دانشجويی
  • جذب دانشجوی خارجي و توسعه ارتباط علمی و پژوهشی برون مرزی
  • ارائه برنامه های آموزشی همسو با اهداف کلی برنامه های آموزشی دانشگاه و دانشکده
  • ظرفيت سازی و توسعه تحقيقات در حوزه طرحهای فناورانه و کاربردی
  • ترجمان برون داده ای پژوهشي در جهت کاربردی نمودن آنها
 
برنامه های عملياتي گروه:
1) حوزه آموزشی
  • شرکت تمامي اعضاء هيئت علمی گروه در کارگاه های توانمندسازی آموزشي و پژوهشي
  • تامين امکانات لازم برای استفاده از وسايل کمک آموزشی و گسترش آموزش مجازی (حداقل 20 درصد دروس).
  • ارزشيابی برنامه های آموزشی گروه با همکاری اعضاء
  • تکميل پرونده ارزشيابی اساتيد و دادن باز خورد ارزشيابی به تمامی اساتيد جهت ارتقاء آموزشی
  • افزايش پست های هيئت علمي و کارشناسی گروه
  • جذب هيئت علمی توانمند و کار آمد در گرايشهای جديد مرتبط با تغذيه
  • توسعه تحصيلات تکميلی تغذيه در گرايشهای جديد (حداقل 2 رشته جديد مورد نياز کشور)
  • پذيرش دانشجوی خارجی  و دانشجو در دوره های پسا دکتری (حداقل 2 دانشجو)
2)حوزه تحقيقات و فناوری:
  • شرکت تمامي اعضاء هيئت علمی گروه در کارگاه های توانمندسازی پژوهشي
  • شرکت تمامي دانشجويان تحصيلات تکميلي گروه در کارگاه های توانمندسازی پژوهشي
  • هدايت پايان نامه های دانشجويان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در جهت اولويتهای پژوهشی دانشگاه و نياز های جامعه
  •  جذب Grant داخلی و خارجی و انجام طرح مشترک با ساير نهاد ها و ارگان های داخلی و خارجی
  • عقد قرارداد همکاری با مراکز تحقيقاتي دانشگاه و ساير دانشگاهها
  • بررسی نقش مواد مغذی (درشت مغذيها و ريز مغذي ها) در پيشگيری و کنترل بيماريهای تغذيه ای در گروههای مختلف در سطوح باليني و سلولي – مولکولي
  • بررسی نقش مواد غير مغذی (فيتوکميکالها، گزنوبيوتيک هاو ...) در پيشگيری و کنترل بيماريهای تغذيه ای در گروههای مختلف و در سطوح باليني و سلولي – مولکولي
  • مطالعه اثر عوامل تغذيه ای، مکمل های ورزشی و ارگوژنيک ها در ورزشکاران
 
عملکردها و وظايف گروه:
  • آموزش نظری دانشجويان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تغذيه در زمينه دروس مرتبط با تغذيه، تغذيه درماني، روش تحقيق، بيوشيمی، تنظيم متابوليسم و سلولی مولکولی
  • آموزش عملی دانشجويان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تغذيه در زمينه های مختلف علوم تغذيه چون: بيوشيمی، تغذيه سلولی- مولکولی و ...
  • همكاري آموزشي در دوره هاي بازآموزي تخصصي جهت فارغ التحصيلان رشته تغذيه در زمينه تغذيه باليني و رژيم درماني
  • تهيه و تدوين محتواهای آموزشي با روش‌های نوين آموزشی برای دانشجويان
  • ارائه خدمات مشاوره تغذيه و رژيم درماني در کلينيک های دانشگاه
  • تهيه و تدوين طرح درسی برای تمامی واحدهای درسی در مقاطع مختلف
 
محدوديت ها و نقاط ضعف گروه:
  • عدم بروز رسانی وسايل و تجهيزات آزمايشگاهی آناليتيکال
  • محدود بودن بودجه
  • پايين بودن انگيزه علمی دانشجويان
  • ضعيف بودن نسبي ارتباط بين بخشي
  • انجام طرحهای فناورانه
  • کم بودن پست های گروه (کارشناسی و هيئت علمي)
 
توانمنديها و نقاط قوت گروه:
  • جايگاه ارزشمند گروه از نظر آموزشي و پژوهشي در سطح دانشکده و دانشگاه
  • هيئت علمي توانمند و با تجربه
  • همکاری و ارتباط با اعضای هيئت علمي باليني دانشگاه
  • برگزاری کلاس هاي آنلاين و مجازی
  • وجود برنامه مدون و مشخص برای فعاليتهای آموزشی و پژوهشی
  • وجود دوره های تحصيلات تکميلی و ارتقاء دوره های فعلی در مقاطع MS  و Ph.D.
  • امکانات آزمايشگاهي، سخت افزاری و نرم افزاری مناسب
 
توانمندی ها و صلاحيت هاي مورد انتظار از دانش آموختگان:
با مشارکت ساير گروههای مختلف آموزشي دانشکده انتظار مي رود فارغ التحصيلان اين توانمنديها را داشته باشند:
  • کارشناسی: مهارتهای ارتباطي – تعامل، مشاوره تغذيه، همکاری در پروژه های مختلف تحقيقاتي  و آموزشي تغذيه ای، مديريت، همکاری در تيم درمان و حرفه ای گرايي
  • کارشناسی ارشد: مهارتهای ارتباطي – تعامل، مشاوره تغذيه، اجراء و همکاری در پروژه های مختلف تحقيقاتي  و آموزشي تغذيه ای، پژوهش و نگارش مقالات علمي، تفکر نقادانه و مهارت های حل مسئله، مديريت، همکاری در تيم درمان و حرفه ای گرايي
  • Ph.D.  علوم تغذيه: مهارتهای ارتباطي – تعامل، آموزش، پژوهش و نگارش مقالات علمي، تفکر نقادانه و مهارت های حل مسئله، مشاوره تغذيه، سرپرستي و اجراء پروژه های مختلف تحقيقاتي  تغذيه ای، مهارت های مديريت، همکاری در تيم درمان و حرفه ای گرايي
مجموعه اصول، اهداف، رسالت ... گروه بیوشیمی و رژیم درمانی بعد جلسات متعدد با همکاران گروه، اخذ نظرات دانشجویان و مسئولین دانشکده نهایی گردیده و ارزیابی مستمر میزان تحقق اهداف گروه  به صورت سالیانه و به روش 360 درجه انجام خواهد گرفت.