برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
English فارسی

دانشکده تغذیه و علوم غذاییFaculty of Nutrition and Food Sciences

فهرست اصلی

طرح درس شیمی تجزیه عملی ( 1 واحد)

 

 

بسمه تعالی

فرم طرح درس : شیمی تجزیه عملی (1 واحد)

 

نام و کد درس : شیمی تجزیه عملی رشته و مقطع تحصیلی : بهداشت حرفه ای-کارشناسی ترم: دوم

نیمسال اول / دوم / تابستان: نیمسال دوم روز و ساعت برگزاری : محل برگزاری:

تعداد و نوع واحد ( نظری / عملی ) : 1 واحد عملی دروس پیش نیاز : شیمی عمومی (معدنی و آلی)

مدرس یا مدرسین: آقای دکتر باویلی و همکاران شماره تماس دانشکده: 51 و3372250

توضیح اینکه درس در 8 جلسه 4 ساعته اجرا خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جلسه اول

اهداف کلی : آشنائي با وسايل حجم سنجي و تهيه عملي محلول ها

اهداف اختصاصی

حیطه های اهداف

فعالیت استاد

فعالیت دانشجو

عرصه یادگیری

زمان

رسانه کمک آموزشی

 

روش ارزیابی

 

الف: آشنائي دانشجویان با وسایل حجم سنجی

ب: آشنائي با روشهای بیان غلظت محلول

پ: مواد بکار رفته برای تهیه محلول

ت: محاسبات مربوط به تهیه محلول ها

ث: تهیه عملی محلول ها

الف: شناختی و مهارتی

ب: شناختی

پ: شناختی

ت: مهارتی

ث: مهارتی

 

شامل سخنراني در كلاس ، آموزش عملی به دانشجویان، پرسش و پاسخ و رفع اشکال، ارائه سوال در پایان جلسه براي كار دانشجويان

شامل مشارکت فعال در کارهای عملی در کلاس عملی، پاسخ به سوالات طرح شده در سر جلسه یا بعنوان فعالیت، نوشتن مرتب و دقیق گزارش کار

 

کلاس و خارج از کلاس عملی

10 دقیقه خلاصه جلسه قبل

30 دقیقه تدریس

10 دقیقه استراحت

10 دقیقه پرسش و پاسخ و رفع اشکال

2 ساعت کار عملی دانشجویان

30 دقیقه بررسی گزارش کار آنها توسط رزیدنت مربوطه

مجهز نبودن آز. به این وسایل

شامل مشارکت فعال و سوال و پاسخ در كلاس، نمره به گزارش کار، امتحان پايان ترم بصورت نظری و عملی

 

® سیاست مسئول دوره در مورد برخورد با غیبت و تاخیر دانشجو در کلاس درس : گزارش به اداره آموزش

® نحوه ارزشیابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشیابی :

الف ) در طول دوره ( کوئیز ، تکالیف ، امتحان ، میان ترم ...... ) : ----- بارم : -----

ب ) پایان دوره : آزمون نظری و عملی بارم : -

منابع اصلی درس( رفرانس ):

1. مباني شيمي تجزيه تاليف Skoog, West ، ويرايش آخر

2. شيمي تجزيه كمي معدني، آرتور وگل، ترجمه محمد باقر پور سيد، از انتشارات مركز نشر دانشگاهي

 

جلسه دوم

اهداف کلی : تيتراسيون اسيدهاي قوي HCl و H2SO4 با سود با استفاده از شناساگر و بروش pH متری

 

اهداف اختصاصی

حیطه های اهداف

فعالیت استاد

فعالیت دانشجو

عرصه یادگیری

زمان

رسانه کمک آموزشی

 

روش ارزیابی

 

الف: اندازه گیری HCl در حضور سرخ متیل

ب: اندازه گیری HCl در حضور فنل فتالئین

پ: بررسی و محاسبه خطای شناساگرها

ت: بیان روش pH متری

ث: اندازه گیری H2SO4 بروش pH متری

الف: مهارتی

ب: مهارتی

پ: شناختی و مهارتی

ت: شناختی ث: مهارتی

شامل سخنراني در كلاس ، آموزش عملی به دانشجویان، پرسش و پاسخ و رفع اشکال، ارائه سوال در پایان جلسه براي كار دانشجويان

شامل مشارکت فعال در کارهای عملی در کلاس عملی، پاسخ به سوالات طرح شده در سر جلسه یا بعنوان فعالیت، نوشتن مرتب و دقیق گزارش کار

 

کلاس و خارج از کلاس عملی

10 دقیقه خلاصه جلسه قبل

30 دقیقه تدریس

10 دقیقه استراحت

10 دقیقه پرسش و پاسخ و رفع اشکال

2 ساعت کار عملی دانشجویان

30 دقیقه بررسی گزارش کار آنها توسط رزیدنت مربوطه

مجهز نبودن آز. به این وسایل

شامل مشارکت فعال و سوال و پاسخ در كلاس، نمره به گزارش کار، امتحان پايان ترم بصورت نظری و عملی

 

® سیاست مسئول دوره در مورد برخورد با غیبت و تاخیر دانشجو در کلاس درس : گزارش به اداره آموزش

® نحوه ارزشیابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشیابی :

الف ) در طول دوره ( کوئیز ، تکالیف ، امتحان ، میان ترم ...... ) : ----- بارم : -----

ب ) پایان دوره : آزمون نظری و عملی بارم : -

منابع اصلی درس( رفرانس ): شبیه جلسه اول

 

 

جلسه سوم

اهداف کلی : اندازه گیری استیک اسید با باز قوي با استفاده از شناساگر و نيز بروش pH متري

 

اهداف اختصاصی

حیطه های اهداف

فعالیت استاد

فعالیت دانشجو

عرصه یادگیری

زمان

رسانه کمک آموزشی

 

روش ارزیابی

 

الف: بیان کاربردهای مختلف تیتراسیونهای اسید - باز

ب: اندازه گیری استیک اسید در حضور شناساگر

پ: اندازه گیری استیک اسید بروش pH متری

ت: تعیین اسیدیته کل سرکه

الف: شناختی

ب: مهارتی

پ: مهارتی

ت: مهارتی

شامل سخنراني در كلاس ، آموزش عملی به دانشجویان، پرسش و پاسخ و رفع اشکال، ارائه سوال در پایان جلسه براي كار دانشجويان

شامل مشارکت فعال در کارهای عملی در کلاس عملی، پاسخ به سوالات طرح شده در سر جلسه یا بعنوان فعالیت، نوشتن مرتب و دقیق گزارش کار

 

کلاس و خارج از کلاس عملی

10 دقیقه خلاصه جلسه قبل

30 دقیقه تدریس

10 دقیقه استراحت

10 دقیقه پرسش و پاسخ و رفع اشکال

2 ساعت کار عملی دانشجویان

30 دقیقه بررسی گزارش کار آنها توسط رزیدنت مربوطه

مجهز نبودن آز. به این وسایل

شامل مشارکت فعال و سوال و پاسخ در كلاس، نمره به گزارش کار، امتحان پايان ترم بصورت نظری و عملی

 

® سیاست مسئول دوره در مورد برخورد با غیبت و تاخیر دانشجو در کلاس درس : گزارش به اداره آموزش

® نحوه ارزشیابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشیابی :

الف ) در طول دوره ( کوئیز ، تکالیف ، امتحان ، میان ترم ...... ) : ----- بارم : -----

ب ) پایان دوره : آزمون نظری و عملی بارم : -

منابع اصلی درس( رفرانس ): شبیه جلسه اول

 

 

جلسه چهارم

اهداف کلی : تهيه محلول پرمنگنات و استاندارد كردن آن، كاربرد در اندازه گيري آهن در سولفات فرو

 

اهداف اختصاصی

حیطه های اهداف

فعالیت استاد

فعالیت دانشجو

عرصه یادگیری

زمان

رسانه کمک آموزشی

 

روش ارزیابی

 

الف: تهیه محلول پتاسیم پرمنگنات

ب: آشنائی با تیتراسیونهای منگانیمتری و کاربرد آنها

پ: استاندارد کردن محلول پتاسیم پرمنگنات

ت: اندازه گیری پودر سولفات فرو

ث: اندازه گیری قرص سولفات فرو

 

الف: مهارتی

ب: شناختی

پ: مهارتی

ت: مهارتی

ث: مهارتی

 

شامل سخنراني در كلاس ، آموزش عملی به دانشجویان، پرسش و پاسخ و رفع اشکال، ارائه سوال در پایان جلسه براي كار دانشجويان

شامل مشارکت فعال در کارهای عملی در کلاس عملی، پاسخ به سوالات طرح شده در سر جلسه یا بعنوان فعالیت، نوشتن مرتب و دقیق گزارش کار

 

کلاس و خارج از کلاس عملی

10 دقیقه خلاصه جلسه قبل

30 دقیقه تدریس

10 دقیقه استراحت

10 دقیقه پرسش و پاسخ و رفع اشکال

2 ساعت کار عملی دانشجویان

30 دقیقه بررسی گزارش کار آنها توسط رزیدنت مربوطه

مجهز نبودن آز. به این وسایل

شامل مشارکت فعال و سوال و پاسخ در كلاس، نمره به گزارش کار، امتحان پايان ترم بصورت نظری و عملی

 

® سیاست مسئول دوره در مورد برخورد با غیبت و تاخیر دانشجو در کلاس درس : گزارش به اداره آموزش

® نحوه ارزشیابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشیابی :

الف ) در طول دوره ( کوئیز ، تکالیف ، امتحان ، میان ترم ...... ) : ----- بارم : -----

ب ) پایان دوره : آزمون نظری و عملی بارم : -

منابع اصلی درس( رفرانس ): شبیه جلسه اول

 

 

جلسه پنجم

اهداف کلی : تيتراسونهاي رسوبي شامل روش موهر، كاربرد در اندازه گيري كلريد در انواع آبها

 

اهداف اختصاصی

حیطه های اهداف

فعالیت استاد

فعالیت دانشجو

عرصه یادگیری

زمان

رسانه کمک آموزشی

 

روش ارزیابی

 

الف: بیان روشهای تشخیص نقطه پایان در تیتراسیونهای رسوبی

ب: بیان اصول روش موهر

پ: کاربرد روش موهر در اندازه گیری کلرید در انواع آبها

 

 

الف: شناختی ب: شناختی

پ: مهارتی

 

شامل سخنراني در كلاس ، آموزش عملی به دانشجویان، پرسش و پاسخ و رفع اشکال، ارائه سوال در پایان جلسه براي كار دانشجويان

شامل مشارکت فعال در کارهای عملی در کلاس عملی، پاسخ به سوالات طرح شده در سر جلسه یا بعنوان فعالیت، نوشتن مرتب و دقیق گزارش کار

 

کلاس و خارج از کلاس عملی

10 دقیقه خلاصه جلسه قبل

30 دقیقه تدریس

10 دقیقه استراحت

10 دقیقه پرسش و پاسخ و رفع اشکال

2 ساعت کار عملی دانشجویان

30 دقیقه بررسی گزارش کار آنها توسط رزیدنت مربوطه

مجهز نبودن آز. به این وسایل

شامل مشارکت فعال و سوال و پاسخ در كلاس، نمره به گزارش کار، امتحان پايان ترم بصورت نظری و عملی

 

® سیاست مسئول دوره در مورد برخورد با غیبت و تاخیر دانشجو در کلاس درس : گزارش به اداره آموزش

® نحوه ارزشیابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشیابی :

الف ) در طول دوره ( کوئیز ، تکالیف ، امتحان ، میان ترم ...... ) : ----- بارم : -----

ب ) پایان دوره : آزمون نظری و عملی بارم : -

منابع اصلی درس( رفرانس ): شبیه جلسه اول

 

 

جلسه ششم

اهداف کلی : تيتراسيون هاي تشكيل كمپلكس و اندازه گيري كلسيم بروش کمپلکسومتری

اهداف اختصاصی

حیطه های اهداف

فعالیت استاد

فعالیت دانشجو

عرصه یادگیری

زمان

رسانه کمک آموزشی

 

روش ارزیابی

 

الف: تهیه محلول EDTA و استاندارد کردن آن

ب: اندازه گیری کلسیم بروش کمپلکسومتری

الف: مهارتی

ب: مهارتی

شامل سخنراني در كلاس ، آموزش عملی به دانشجویان، پرسش و پاسخ و رفع اشکال، ارائه سوال در پایان جلسه براي كار دانشجويان

شامل مشارکت فعال در کارهای عملی در کلاس عملی، پاسخ به سوالات طرح شده در سر جلسه یا بعنوان فعالیت، نوشتن مرتب و دقیق گزارش کار

 

کلاس و خارج از کلاس عملی

10 دقیقه خلاصه جلسه قبل

30 دقیقه تدریس

10 دقیقه استراحت

10 دقیقه پرسش و پاسخ و رفع اشکال

2 ساعت کار عملی دانشجویان

30 دقیقه بررسی گزارش کار آنها توسط رزیدنت مربوطه

مجهز نبودن آز. به این وسایل

شامل مشارکت فعال و سوال و پاسخ در كلاس، نمره به گزارش کار، امتحان پايان ترم بصورت نظری و عملی

 

® سیاست مسئول دوره در مورد برخورد با غیبت و تاخیر دانشجو در کلاس درس : گزارش به اداره آموزش

® نحوه ارزشیابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشیابی :

الف ) در طول دوره ( کوئیز ، تکالیف ، امتحان ، میان ترم ...... ) : ----- بارم : -----

ب ) پایان دوره : آزمون نظری و عملی بارم : -

منابع اصلی درس( رفرانس ): شبیه جلسه اول

 

 

جلسه هفتم

اهداف کلی : اندازه گیری باریم بروش گراویمتری

اهداف اختصاصی

حیطه های اهداف

فعالیت استاد

فعالیت دانشجو

عرصه یادگیری

زمان

رسانه کمک آموزشی

 

روش ارزیابی

 

الف: بیان تئوری روشهای وزن سنجی

ب: بیان مراحل روشهای وزن سنجی

پ: آنالیز باریم بروش گراویمتری

 

الف: شناختی ب: شناختی

پ: مهارتی

شامل سخنراني در كلاس ، آموزش عملی به دانشجویان، پرسش و پاسخ و رفع اشکال، ارائه سوال در پایان جلسه براي كار دانشجويان

شامل مشارکت فعال در کارهای عملی در کلاس عملی، پاسخ به سوالات طرح شده در سر جلسه یا بعنوان فعالیت، نوشتن مرتب و دقیق گزارش کار

 

کلاس و خارج از کلاس عملی

10 دقیقه خلاصه جلسه قبل

30 دقیقه تدریس

10 دقیقه استراحت

10 دقیقه پرسش و پاسخ و رفع اشکال

2 ساعت کار عملی دانشجویان

30 دقیقه بررسی گزارش کار آنها توسط رزیدنت مربوطه

مجهز نبودن آز. به این وسایل

شامل مشارکت فعال و سوال و پاسخ در كلاس، نمره به گزارش کار، امتحان پايان ترم بصورت نظری و عملی

 

® سیاست مسئول دوره در مورد برخورد با غیبت و تاخیر دانشجو در کلاس درس : گزارش به اداره آموزش

® نحوه ارزشیابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشیابی :

الف ) در طول دوره ( کوئیز ، تکالیف ، امتحان ، میان ترم ...... ) : ----- بارم : -----

ب ) پایان دوره : آزمون نظری و عملی بارم : -

منابع اصلی درس( رفرانس ): شبیه جلسه اول

 

 

جلسه هشتم

اهداف کلی : تجزیه کیفی کاتیونها و آنیونها

 

اهداف اختصاصی

حیطه های اهداف

فعالیت استاد

فعالیت دانشجو

عرصه یادگیری

زمان

رسانه کمک آموزشی

 

روش ارزیابی

 

الف: بیان اصول تجزیه کیفی

ب: جداسازی و شناسائی کاتیونهای مهم

پ: جداسازی و شناسائی آنیونهای مهم

 

 

الف: شناختی

ب: شناختی و مهارتی

پ: شناختی و مهارتی

 

شامل سخنراني در كلاس ، آموزش عملی به دانشجویان، پرسش و پاسخ و رفع اشکال، ارائه سوال در پایان جلسه براي كار دانشجويان

شامل مشارکت فعال در کارهای عملی در کلاس عملی، پاسخ به سوالات طرح شده در سر جلسه یا بعنوان فعالیت، نوشتن مرتب و دقیق گزارش کار

 

کلاس و خارج از کلاس عملی

10 دقیقه خلاصه جلسه قبل

30 دقیقه تدریس

10 دقیقه استراحت

10 دقیقه پرسش و پاسخ و رفع اشکال

2 ساعت کار عملی دانشجویان

30 دقیقه بررسی گزارش کار آنها توسط رزیدنت مربوطه

مجهز نبودن آز. به این وسایل

شامل مشارکت فعال و سوال و پاسخ در كلاس، نمره به گزارش کار، امتحان پايان ترم بصورت نظری و عملی

 

® سیاست مسئول دوره در مورد برخورد با غیبت و تاخیر دانشجو در کلاس درس : گزارش به اداره آموزش

® نحوه ارزشیابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشیابی :

الف ) در طول دوره ( کوئیز ، تکالیف ، امتحان ، میان ترم ...... ) : ----- بارم : -----

ب ) پایان دوره : آزمون نظری و عملی بارم : -

منابع اصلی درس( رفرانس ): شبیه جلسه اول

 

 

جلسه نهم

اهداف کلی : امتحان پایان ترم

اهداف اختصاصی

حیطه های اهداف

فعالیت استاد

فعالیت دانشجو

عرصه یادگیری

زمان

رسانه کمک آموزشی

 

روش ارزیابی

 

الف: امتحان پایان ترم بصورت نظری و عملی